Foto Galeri

“Alanya Engelsiz Koşuda Lider”

831

Park-bahçe ve plaj gibi kamuya açık alanlarda engel yok. Belediyeye ait ulaşım araçlarının tümü engellilere göre dizayn edilmiş. Ayrıca engellilerin plajlara rahat girip çıkabilmesi amacıyla yeni bir proje başlatılmış. Sabah Yazarı Cemalettin Gürsoy Alanya’daki durumu yerinde inceledi. İşte izlenimleri…

Türkiye nüfusunun 12.29’unu teşkil eden yaklaşık 10 milyon engelli bulunuyor. Çoğu mimari engeller ve ulaşım sıkıntısı nede niyle tatil yapma imkanı bulamıyor. Bulsa da özgürce hareket edip konaklayacağı otel bulamıyordu. 5378 Sayılı Özürlüler Yayası kapsamında bu kişilere birçok pozitif ayrımcılık sağlanıyor. Bizde bu yasa kapsamında araştırmalarımıza başladık. Ve engelliler alanında yapılanları yerinde görelim dedik. Alanya Turistik İşletmeciler Derneği’nin (ALTİD) davetlisi olarak Antalya’da Engelsiz Koşu’ya başladık. İlk durağımız Alanya Remi Hotel. Kısa bir molanın ardından hafiyeliğe soyundum. İlk işimiz şehri karış, karış dolaşmak oldu. Tüm cadde ve sokakların engelli normlarına uygun olarak yapıldığını gördük. Belediye görevini yapmış… “Eksik yok mu?” Tabii ki var. Ancak İstanbul, İzmir gibi metropollere kıyasladığında bu eksikliklerin lafı bile olmaz.

Önce belediyenin Engelsiz Park ve Yaşam Merkezi’ne gittik. 200 engellinin hizmet aldığı merkezde Proje Koordinatörü Münir Atlıoğlu bizi karşıladı. Atlıoğlu’nun sinevizyon eşliğinde verdiği kısa ilgiler ışığında engelliler alanında neler yaptıklarını anlattı ve birlikte merkezi gezmeye başladık.

Tüm çalışanların yüzü gülüyor, engellilere nasıl eğitim ve uygulama verdiklerini anlatırken o sevecenlikleri yok mu!.. İnsanı bağlıyor. 10 dakikada gezeceğiniz merkezi biraz daha diye diye 2 saatte bitiremedik. Gözlemlerimize gore merkezde “Engelsiz Yaşam” dersi ön planda. Eğitimden tutun, fizik tedavi, deniz, doğa ve deniz yolculuğuna kadar türlü, türlü eğitim veriliyor.

Ayrıca merkezde resmi dairelerde işitme engellilerin bir engele takılmadan işlemlerini yapabilmesi ve karşılaştığı sorunları aşabilmesi için tercümanlar hizmet sunuyor.

Merkezin ardından Münir Bey’le birlikte Alanya’da engelliler için şehirde neler yapıldığını bakmaya gittik. Detaya girmiyorum. Park-bahçe ve plaj gibi kamuya açık alanlarda engel yok. Belediyeye ait ulaşım araçlarının tümü engellilere göre dizayn edilmiş. Ayrıca engellilerin plajlara rahat girip çıkabilmesi amacıyla yeni bir proje başlatılmış. Bu projenin hayata geçirilmesiyle Alanya’da tatil yapacak engelliler özel tertibatlarla denize girip güneşin keyfini sürecek. En önemlisi plajdaki engelli bir butona basarak yiyecek-içecek gibi ihtiyaçları ayağına gelecek. Özetle Alanya’da mimari engellerin çoğu aşılmış.

Belediye Başkanı Avukat Hasan Sipahioğlu bazı alanlarda kanuni zorunluluğu yokken, kısıtlı bütçesine rağmen engelliler alanında bir çok başarıyı yakalamış bile…

TAM DONANIMLI OTEL

Belediyenin ardından sıra otelleri mercek altına almaya geldi. Önce Remi Otel’e gittik. Otelde engelliler unutulmamış. Tarihi bina olduğu için fazla restorasyona gidilememiş. Ama otelde engelliler için rampalar asansör ve 3 oda bulunuyor. Remi Otel’in sahibi Hasan Şakiroğlu’nun bilgileri ışığında ikinci durağımız Monte Carlo Hotel oldu.

Otelin sahibi Hüseyin Balıkçıoğlu ve ekibi bizi karşıladı. Kısa bir sohbetin ardından yurtiçinden ve yurt dışından engellilerin konakladığı oteli gezdik. Sonunda engellilerin özgürce hareket edebileceği bir otel bulduk. Hüseyin Bey masraftan kaçınmamış. Kriterlerin üzerinde bir engelsiz otel yaratmış. 120 oda ve 250 yataklı otelde 20 adet tam donanımlı engelli odası var. Üşenmeden hepsini tek tek gezdik. Odalar geniş, tuvalet, banyo, lavobo, elbise dolapları, yemekhaneler tekerlekli iskemleye bağımlı olanlara göre dizayn edilmiş. Ayrıca ihtiyaç halinde odanın birinde tekerlekli sandalye, koltuk değneği ve bebek arabası da bulunuyor. Bina içi hafiyeliğinden sonra sıra dışarıya geldi. Havuzda engelliler unutulmamış. Asansörlü koltukla özel durumu olanlar rahatça yüzebiliyor. Ayrıca Balıkçıoğlu kafayı kaydıraklara takmış. “Engelli çocuklarda burada kaysın” diyerek kaydırağa asansör yaptıracakmış. Yaptıklarını görünce “bunu çok kolay yapar” diyerek gezimizi noktaladık. Hüseyin Bey masraftan kaçınmayarak otelini “Önce insan” ilkesiyle engellilere göre özenle dizayn ederek engellilerin özgürce tatil yapabilmelerinin önünü açmış.

Yapılanları görüp, söylenilenleri duyunca Sezar’ın hakkını Sezar’a verelim dedi. Engelliler alanıda otelcilerle işbirliğine girerek yukarıda sözünü ettiğimiz çalışmaların öncüsü olan Alanya Turistik İşletmeciler Derneği’nin (ALTİD)Başkanı Gülçin Güner’in emeği büyük…